27.06.11

Будівництво Соломоном дому Ягве

(Продовження. Початок теми у публікації Як розвивалась історія про перемогу Давида над Голіафом.)

Цікаво порівняти відмінності в описі будівництва Соломоном Господнього дому в Септуагінті та масоретському тексті. Як і в інших прикладах масоретський текст є більш розширеним та суттєво відрізняється від тексту Септуагінти. 

Основіні відмінності текстів:
  1. В масоретському тексті розділено та рознесено вступного вірша Септуагінти. Підготовка будівництва храму винесена перед розповіддю, а закінчення будівництва переміщене в кінець розповіді, дата будівництва залишилась на місці.
  2. Будівництво храму в Септуагінті датоване 440 роком після виходу ізраїльтян з Єгипту, а в масоретському тексті – 480 роком.
  3. Довжина храму в Септуагінті складає 40 ліктів, в масоретському тексті – змінена до 60 ліктів.
  4. Висота храму в Септуагінті становить 25 ліктів, в масоретському тексті – 30 ліктів.
  5. В масоретському тексті посеред опису облаштування храму міститься уривок з обіцянкою Ягве, виконаною в характерній девтерономічній лексиці.
  6. В масоретському тексті додані деякі додаткові елементи процесу будівництва храму, які відсутні в Септуагінті.
  7. В текстах різниться опис дверей до найсвятішого (в Септуагінті – чотирикутні, в масоретському тексті – п’ятикутні).



Септуагінта (3 Царств 6)
Масоретський текст (1 Царів 6)


І цар наказав, і вони ламали велике каміння, каміння дороге, щоб закласти дім із тесаного каміння.


І їх отесували будівничі Соломонові й будівничі Хірамові та ґівляни, і наготовили дерева та каміння на збудування дому.
1
І  сталося, що  в чотириста  сороковому році  виходу  синів  Ізраїля  з Єгипту,  в четвертому році в другому місяці зацарював цар Соломон над Ізраїлем, і заповів цар і принесли великі шляхетні каміння на основу дому  і каміння не тесані,  і нарізали  сини  Соломона  і  сини  Хірама  і  поклали  їх. В  четвертому  році  він поклав основу дому Ягве в місяці нісо (другому місяці). В одинадцятому році в місяці Ваала (це восьмий місяць)  закінчено  дім  з  усіма  його ділами і з усім його устаткуванням.
І сталося, року чотирьохсотого й вісімдесятого по виході Ізраїлевих синів з єгипетського краю, четвертого року Соломонового царювання над Ізраїлем, місяця зіва, почав він будувати той дім для Ягве.
2
2. А той дім, що цар Соломон збудував для Ягве, сорок ліктів довжина його, а двадцять ширина його, а двадцять п’ять ліктів вишина його.
А той дім, що цар Соломон збудував для Ягве, шістдесят ліктів довжина його, а двадцять ширина його, а тридцять  ліктів вишина його.
3
А притвор перед Храмом цього дому двадцять ліктів довжина його, відповідно ширини дому, десять ліктів ширина його перед домом. І він побудував дім і закінчив його.
А притвор перед Храмом цього дому двадцять ліктів довжина його, відповідно ширини дому, десять ліктів ширина його перед домом.
4
І зробив він для дому прозорі вікна, широкі знадвору й вузькі всередині.
І зробив він для дому прозорі вікна, широкі знадвору й вузькі всередині.
5
А до стіни дому збудував він прибудову навколо, зі стінами дому навколо храму та найсвятішого, і поробив бічні кімнати навколо.
А до стіни дому збудував він прибудову навколо, зі стінами дому навколо храму та найсвятішого, і поробив бічні кімнати навколо.
6
Долішня прибудова ширина її п'ять ліктів, а середня шість ліктів ширина її, а третя сім ліктів ширина її, бо він дав навколо дому знадвору виступи, щоб не тримати їх у стінах дому.
Долішня прибудова ширина її п'ять ліктів, а середня шість ліктів ширина її, а третя сім ліктів ширина її, бо він дав навколо дому знадвору виступи, щоб не тримати їх у стінах дому.
7
А дім, коли був будований, будувався з викінченого каменя з каменоломні, а молотки та сокира, всяке залізне знаряддя не було чуте в домі, коли його будували.
А дім, коли був будований, будувався з викінченого каменя з каменоломні, а молотки та сокира, всяке залізне знаряддя не було чуте в домі, коли його будували.
8
Вхід до середньої бічної кімнати був з правого боку дому, а крученими сходами входили до середньої, а з середньої до третьої.
Вхід до середньої бічної кімнати був з правого боку дому, а крученими сходами входили до середньої, а з середньої до третьої.
9
І збудував він той дім та й покінчив його. І покрив він дім дошками та брусками кедрових дерев.
І збудував він той дім та й покінчив його. І покрив він дім дошками та брусками кедрових дерев.
10
І збудував він прибудову на ввесь дім, п'ять ліктів вишина її, і вона трималася дому кедровими деревинами.
І збудував він прибудову на ввесь дім, п'ять ліктів вишина її, і вона трималася дому кедровими деревинами.
11

І було слово Ягве до Соломона, говорячи:
12

Цей храм, що ти будуєш, якщо ти ходитимеш Моїми уставами й постанови Мої будеш виконувати, і будеш дотримувати всі Мої заповіді, щоб ними ходити, то Я виповню на тобі Своє слово, яке Я говорив був батькові твоєму Давидові.
13

І пробуватиму посеред Ізраїлевих синів, і не покину Свого Ізраїлевого народу.
14

І збудував Соломон той храм та й скінчив його.
15
І побудував він стіни дому зсередини з кедрових дощок, від підлоги храму аж до стін стропу покрив усередині деревом, а підлогу храму покрив кипарисовими дошками.
І побудував він стіни дому зсередини з кедрових дощок, від підлоги храму аж до стін стропу покрив усередині деревом, а підлогу храму покрив кипарисовими дошками.
16
І збудував тих двадцять ліктів стіни ззаду храму з кедрових дощок, від підлоги аж до стін стропу, і це збудував йому зсередини за девір, за Святеє Святих.
І збудував тих двадцять ліктів стіни ззаду храму з кедрових дощок, від підлоги аж до стін стропу, і це збудував йому зсередини за девір, за Святеє Святих.
17
А той храм був на сорок ліктів,
А той храм був на сорок ліктів, він той, що перед девіром.
18

А на кедрині всередині храму була різьба огірків та відкритих квітів. Усе кедрина, камінь був невидний.
19
А найсвятіше він приготовив усередині храму, щоб дати туди ковчега заповіту Ягве.
А найсвятіше він приготовив усередині храму, щоб дати туди ковчега заповіту Ягве.
20
А середина найсвятішого двадцять ліктів довжина, і двадцять ліктів ширина, і двадцять ліктів вишина його, і він покрив його щирим золотом, і також покрив кедрового жертівника.
А середина найсвятішого двадцять ліктів довжина, і двадцять ліктів ширина, і двадцять ліктів вишина його, і він покрив його щирим золотом, і також покрив кедрового жертівника.
21

І Соломон покрив той храм зсередини щирим золотом, а перед найсвятішим перетягнув золотими ланцюгами, та покрив його золотом.
22
І ввесь храм він покрив золотом аж до кінця всього храму і всього жертівника, що при найсвятішому, покрив золотом.
І ввесь храм він покрив золотом аж до кінця всього храму і всього жертівника, що при найсвятішому, покрив золотом.
23
І зробив у найсвятішому двох херувимів з оливкового дерева, десять ліктів вишина його.
І зробив у найсвятішому двох херувимів з оливкового дерева, десять ліктів вишина його.
24
І п'ять ліктів одне крило херувима, і п'ять ліктів друге крило херувима; десять ліктів від кінця одного його крила і аж до кінця другого його крила.
І п'ять ліктів одне крило херувима, і п'ять ліктів друге крило херувима; десять ліктів від кінця одного його крила і аж до кінця другого його крила.
25
І десять ліктів був і другий херувим, одна міра й один вид обом херувимам.
І десять ліктів був і другий херувим, одна міра й один вид обом херувимам.
26
Височина одного херувима десять ліктів, і так і другого херувима.
Височина одного херувима десять ліктів, і так і другого херувима.
27
І дав він тих херувимів усередині внутрішнього храму. І херувими простягали свої крила, і торкалося крило одного однієї стіни, а крило другого херувима торкалося другої стіни. А їхні внутрішні крила дотикалися крило до крила.
І дав він тих херувимів усередині внутрішнього храму. І херувими простягали свої крила, і торкалося крило одного однієї стіни, а крило другого херувима торкалося другої стіни. А їхні внутрішні крила дотикалися крило до крила.
28
І він покрив херувимів золотом.
І він покрив херувимів золотом.
29
А всі стіни храму навколо приоздобив ритими різьбами херувимів і пальм та розкритих квітів, зсередини та від зовнішньої частини.
А всі стіни храму навколо приоздобив ритими різьбами херувимів і пальм та розкритих квітів, зсередини та від зовнішньої частини.
30
А підлогу храму він покрив золотом для внутрішньої та для зовнішньої частини.
А підлогу храму він покрив золотом для внутрішньої та для зовнішньої частини.
31
А на вхід до найсвятішого зробив двері з оливкового дерева; стовп, бічні одвірки чотирикутні.
А на вхід до найсвятішого зробив двері з оливкового дерева; стовп, бічні одвірки п'ятикутні.
32

І двоє дверей були з оливкового дерева, і на них були пороблені різьби херувимів і пальм та розкритих квітів, і покрив золотом; і обклав золотом тих херувимів та ті пальми.
33

І так поробив і одвірки для входу до храму, з оливкового дерева, одвірки чотирикутні.
34
А двоє дверей були з кипарисового дерева. Дві частині одних дверей та дві частині других дверей були рухомі.
А двоє дверей були з кипарисового дерева. Дві частині одних дверей та дві частині других дверей були рухомі.
35
І повирізував на них херувимів і пальми та розкриті квіти, і покрив золотом, викутим по різьбі.
І повирізував на них херувимів і пальми та розкриті квіти, і покрив золотом, викутим по різьбі.
36
І збудував він внутрішній двір, три ряди тесаного каменя та ряд стятого кедрового брусся.
І збудував він внутрішній двір, три ряди тесаного каменя та ряд стятого кедрового брусся.
37

Року четвертого був заложений храм Ягве, у місяці зів,
38

а року одинадцятого, у місяці бул, він місяць восьмий був закінчений той храм зо всіма речами його та за всіма планами його. І він будував його сім років.

В цілому текст Септуагінти є коротшим від масоретського тексту. Він не містить додаткових елементів, які б не були представлені в масоретському тексті. Тому він очевидно представляє більш ранній етап розвитку тексту. Натомість масоретський текст містить ознаки додаткової компіляції та додаткового літературного  розвитку.

Традиційно вважається, що опис будівництва храму був здійснений у 7 ст. до н.е., ще в часи існування храму Соломона, на основі якихось архівних джерел Соломона. В такому випадку основна увага автора повинна була б зосереджуватись на обставинах та процесі будівництва храму. Опис вигляду храму був би другорядним, оскільки храм ще існував, і будь-хто міг просто подивитись на нього. Натомість в розповіді велика увага приділяється опису вигляду храму: його розміри, вигляд, внутрішнє оздоблення, опис прибудов, розповідь про те, де знаходився вхід, куди він вів. Такий спосіб опису характерний для розповіді про те, чого вже немає, що вже не можливо побачити. Автор розповіді описує своїм читачам те, чого вже давно немає. Таке припущення підтверджується також тим, що в текстах різняться розміри храму, його довжина та висота. В часи існування храму такі відмінності були б неможливими. В кінці 1 ст. до н.е. юдейський історик Йосиф Флавій у своїй книзі «Юдейська давнина» описує будівництво храму Соломона. В цій книзі храм має розміри 60 х 20 ліктів (як у масоретському тексті), але висоту не 30, а 120 ліктів (два поверхи по 60 ліктів кожен). Інші елементи храму також різняться. Важко уявити собі, що цей історик описував храм на підставі книг Царів. Ймовірніше він був знайомий з іншими історіями про храм Соломона, які нам сьогодні не доступні. Тому ми можемо припустити, що в останні століття до н.е. історії про храм Соломона продовжували розвиватись, але вже не у книгах Царств, а в іншій літературі. По мірі розвитку цих історій виростав і сам храм.

Цікавим в порівнянні тексті є те, що різниться також і дата будівництва храму. В Септуагінті – через 440 років після виходу з Єгипту, в масоретському тексті – через 480 років. Яким чином обчислений рік будівництва храму? Для вчених це загадка, тому що існують значні пропуски в біблійній хронології. Але помітна різниця в 40 років. Чому саме 40? Однозначно стверджувати ми не можемо, але є одне можливе пояснення. На дружньому блозі міститься стаття «Ветхий Завет - вопрос об оригинальном тексте. Часть 4. Три литературные редакции Иисуса Навина». Автор статті цитує думку професора Емануеля Това про те, що раніше Книга Суддів була обєднана з книгою Ісуса Навина, і розповідь цієї книги починалась з Суд. 3:12. В такому вигляді ця книга не містила розповіді про суддю Отніїла (рос. Гофониил), який судив 40 років. Тому можна припустити, що хронологія Септуагінти не враховує час судді Отніїла, а хронологія масоретського тексту вже містить цей період часу. В такому випадку Книга Суддів у ті часи також проходила етап літературного розвитку, але це вже інша історія.

(Продовження теми у публікації "Коли були написані історії про Соломона"

2 коментарі:

  1. Странно, но почему-то цифры 3, 7, 9, 10 и 40 имеют какой-то зашифрованный смысл, который до сих пор мы не можем разгадать

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Анонім03.11.15, 23:13

      Деякі цифри повязані з часом руху місяця планет сонячної системи та зірок.

      Видалити