Назва рукопису |
Охоплює період |
Орієнтовне датування |
Ймовірне походження |
Новгородський перший літопис старшої редакції
(Синодальний) |
-1016-1352 |
Середина 14 ст. |
Великий Новгород
(РФ) |
Лаврентіївський рукопис |
ПВЛ-852-1305 |
1377 рік |
Суздаль/ Владимирський
монастир (РФ) |
Троїцький рукопис |
ПВЛ -852-1408 |
14-15 ст. |
Ростов/ Троїце-Сергієва
лавра (РФ) |
Іпатіївський рукопис |
ПВЛ-852-1292 |
1420-ті або 1450
рік |
Іпатіївський
монастир (Кострома, РФ) |
Новгородський перший молодший літопис (Комісійний) |
ПВЛ-1446 |
1450-ті роки |
Арзамаська міська
спаська церква (РФ) |
Новгородський четвертий молодший літопис
(Строєвський) |
ПВЛ-1476 |
Папір 1460-х років |
Новгород (РФ) |
Тверський літопис (Рогозький) |
856-1412 |
Середина 15 ст. |
Твер/Москва (РФ) |
Літопис Переславля Суздальського (Хронограф
архівський, Літописець вскорє, Літопис руських царів) |
Розселення слов’ян
- 1214 |
Папір 1460-1470
років |
|
Новгородський четвертий старший літопис
(Новоросійський) |
ПВЛ-1437 |
Папір 1477-1486
років |
Білгород (РФ) |
Литовський (Никифоровський) |
Вступ 854-1430 |
Папір 1464-1491
років |
Мінський
Святодуховський монастир (Білорусь) |
Радзивіллівський рукопис |
ПВЛ-852-1205- |
Папір 1484-1495
років |
Гродненський повіт
(Білорусь) |
Віленський збірник |
-1469 |
1495 рік |
Смоленськ (РФ) |
Єрмолинський літопис |
Скорочений вступ
до ПВЛ- 1488 |
Папір кінця 15 ст. |
Троїце-Сергієва
лавра (Московська обл., РФ) |
Скорочений літописний звід 1495 року |
Літописець вскорє
- 1495 |
Папір 1495-1514
років |
|
Московсько-академічний рукопис |
ПВЛ-852-1419 |
Папір 1498-1503
років |
Троїце-Сергієва
лавра (Московська обл., РФ) |
Псковський другий (Синодальний) |
ПВЛ-1178-1486 |
Початок 16 ст. |
Кирило-Білозерський
монастир (Вологодська обл., РФ) |
Московський літописний звід кінця 15 ст. |
ПВЛ-1071-1492- |
Папір 1492-1539
років |
Москва (РФ) |
Літопис Авраамки (Полоцький) |
Адам - 1495 |
Кінець 15 ст. – початок 16 ст. |
Смоленськ (РФ) |
Софійський перший (Бальзерський) |
ПВЛ -1471-1508 |
Початок 16 ст. |
Великий Новгород
(РФ) |
Новгородський п’ятий літопис (Хронографічний) |
ПВЛ-1309-1446-1509 |
Папір 1511 року |
Великий Новгород
(РФ) |
Волинський короткий літопис |
862-1515 |
Папір 1498-1516
років |
Супральський
монастир (Польща) |
Новгородський третій літопис (Академічний) |
-1515 |
16 ст. |
Великий Новгород
(РФ) |
Литовський (Уваровський/Слуцький) |
980-1237 |
Папір 1524 року |
Слуцьк (Білорусь) |
Литовський (Супральський) |
Вступ 854-1446 |
Папір 1532-1534
років, підпис 1520 |
Супральський
монастир (Польща) |
Симеонівський літопис |
1177-1493 |
1 половина 16 ст. |
Москва/Смоленськ
(РФ) |
Літописний звід 1518р. (Уваровський літопис) |
ПВЛ –
1518/1533-1544 |
Папір 1540-х років |
Троїце-Сергієва
лавра (Московська обл., РФ) |
Скорочений літописний звід 1493 року |
ПВЛ-1395 |
Папір 1544 року |
|
Хронограф редакції 1512 року |
Створення світу –
1512 |
Середина 16 ст. |
|
Софійський другий (Архівський) |
-1397-1518 |
16 ст. |
Великий Новгород
(РФ) |
Типографський літопис |
Вступ до ПВЛ -
1534 |
Середина 16 ст. |
Кирило-Білозерський
монастир (Вологодська обл., РФ) |
Острозький (Хлебніковський) рукопис |
ПВЛ-852-1292 |
1560-ті роки |
Україна |
Володимирський літопис |
Вступ до ПВЛ -1523 |
Папір 1554-1563
років |
Владимирский
Рожденственский монастирь (РФ) |
Вологодсько-Пермський літопис |
Вступ до ПВЛ -
1538 |
Папір середини 16
ст. |
Кирило-Білозерський
монастир (Вологодська обл., РФ) |
Хронограф української редакції |
Олександр
Македонський - 1541 |
2 половина 16 ст. |
Михайлівський
Золотоверхий монастир (Київ) |
Псковський перший (Карамзінський) |
859-1411-1547- |
16 ст. |
Псков (РФ) |
Никонівський літопис (Патріарший рукопис) |
-1559 |
1570-ті роки |
|
Литовський (Рачинського) |
-1548 |
Папір 1582 року |
Познань (Польща) |
Львовський літопис |
Вступ до ПВЛ-1560 |
16 ст. |
Спасо-Євфиміївський
монастир (Суздаль, РФ) |
Книга степінна царського родоводу |
Рюрик - 1560 |
Кінець 16 ст. |
Чудівський
монастир (Москва, РФ) |
Новгородський другий літопис (Архівський) |
-911-1587 |
Папір 1589-1595
років |
Великий Новгород
(РФ) |
Книга степенна царського родоводу |
-1560 |
Папір 1607-1612
років |
Чудівський
монастир (Москва, РФ) |
Цей блог присвячений дослідженню питання справжнього походження стародавніх текстів
24 серпня
Руські літописи
Врешті решт, залишимо питання про походження біблійних книг. У світі достатньо вчених та дослідників, які вивчають це питання. А як на рахунок нашої власної історії, української? Що ми знаємо про писемні джерела, на підставі яких ми відтворюємо свою історію та вивчаємо її в школах, університетах, знімаємо блоги та відео на YouTube?
Мова піде про руські літописи, на підставі яких реконструйована наша історія від часів Русі до козацької доби. Що ми знаємо про них? Коли вони написані, ким і де?
Руські літописи являють собою величезний масив стародавніх рукописів, що написані церковно-слов’янською мовою на пергаменті та папері. Основна маса літописів збереглась у вигляді рукописів, що за допомогою водяних знаків датуються 15-16 ст. Присутні також декілька рукописів 14 ст., є величезна маса пізніх рукописів, датованих 17-18 ст.
Нижче наведена таблиця, в якій представлені лише найдавніші рукописи, що датуються 14-16 ст.
Ця таблиця свідчить про декілька цікавих речей. По-перше, період Русі у даних літописах датований 10-12 ст., але основна маса рукописів написана у 15-16 ст. Тобто, описи подій, що відбувались у 10-12 ст., містяться на папері, що датований 15-16 ст., на 400-500 років пізніше. Яка ймовірність, що ці давні рукописи містять неспотворену на протязі довгого проміжку часу інформацію? По-друге, основна маса рукописів, на підставі яких ми відтворюємо нашу давньоруську історію, походить з часів та земель, які увійшли у Московське князівство. Серед величезної маси рукописів лише один літопис має волинське походження – Іпатіївський. Він зберігся у 6 різночасових рукописах. Декілька літописів походять з Великого Князівства Литовського. Всі решта, декілька сотень рукописів походять із земель, що стали частиною Московського князівства – Володимиро-Суздальської, Ростовської, Новгородської, Псковської та ін.
Звичайний українець, який захоче самостійно ознайомитись з руськими літописами, знайде в мережі чи в книгарні лише один літопис – Іпатіївський. Лише він один перекладений українською мовою як єдиний, що розповідає історію власне українського народу. Але в загальній масі літописів цей єдиний Іпатіївський літопис – як голос волаючого у пустелі. Всі інші літописи описують давньоруську історію з проросійської (чи промосковської) перспективи.
На четвертому році війни, якій не видно кінця, військовий злочинець з нецензурним псевдо годинами розповідає міжнародним лідерам про печенігів, ставить пам’ятники князю Володимиру та княгині Ользі. З точки зору українського обивателя – він займається відвертою дурнею. Проте, з точки зору російського обивателя, всі ці вчинки мають сенс, тому що вони наслідують національному міфу, який створений усім цим величезним масивом літописів.
Наявний сьогодні величезний масив руських літописів сформував великоросійський національний міф, в якому українська земля та український народ є лише невеликою, проте невід’ємною частиною цього міфу. У цьому національному міфі розповідається про величезну середньовічну державу Русь від Новгорода до Олешок, від Перемишля до Рязані. У цій державі є Київ - мати всіх руських міст, але найдавнішим є Новгород, від якого веде свій родовід князівська династія. У цій державі всі київські князі мають північне походження: князівська династія походить з Новгорода, княгиня Ольга – з Пскова, князь Володимир після отримання київського престолу будує на Київщині та міста заселяє їх вихідцями з північних земель. Велика кількість київських князів перед отримання престолу у Києві перед цим обов’язково сидить у Новгороді, від Володимира і Ярослава до багатьох інших пізніших князів. У цій державі після появи в 12 ст. міст Володимир та Суздаль великокняжий престол переміщається на північ, а володимиро-суздальські князі стають головними. Про такий національний міф військовий злочинець дійсно може розповідати годинами.
Допоки цей великоросійський національний міф живий, до тих пір наш північний сусід буде заявляти претензії на нашу землю. А ми готові критично глянути на писемні джерела, що сформували національний міф, в якому ми з росіянами є частиною одного народу, однієї мови, віри, походження? Ми готові демонтувати спільний з росіянами національний міф, навіть якщо при цьому постраждає наша величезна середньовічна держава – Київська Русь?
У наступних публікаціях ми детально розглянемо питання, що насправді являють собою руські літописи, ким вони написані і коли.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар