12.12.10

Батьківщина Давида

Кожен, хто знайомий з Біблією, знає, що рідним містом царя Давида є місто Вифлеєм. Там він жив з батьками та братами, там був помазаний Самуїлом по прямій вказівці Бога. Але біблійні тексти дають підстави вважати, що Вифлеєм став батьківщиною Давида на пізньому етапі розвитку історій про Давида.

В уривку 2 Сам. 21:15 - 23:39, який я розглядав у попередньому дописі описується, що Давид зі своїми людьми під час боротьби з филистимлянами перебували у фортеці (чи печері) Адуллам. А Вимфеєм у цей час належав филистимлянам, які тримали там військовий загін (залогу). Це прямо протирічить історії книг Самуїла про помазання Давида. В 1 Сам.16:1-13 розповідається, що Самуїл відвідав місто Вифлеєм, щоб помазати Давида на царство. В цій розповіді про филистимлян нічого не розповідається, вони просто відсутні. Самуїла зустрічають старійшини Вифлеєму, він вільно пересувається по місту. Дві різні реальності. В уривку 2 Сам. 21:15 - 23:39 - филистимляни ще панують над Юдеєю, в уривку 1 Сам. 16:1-13 - филистимлян вже немає, про них навіть не згадується.

Можливо, мова йде про те, що Давид народився у Вимфеємі, а в фортеці Адуллам він лише переховувався від Саула? Проте дивним є те, що у 1 Сам. 22:1-4 один з авторів, який брав участь у формуванні текстів про Давида, відправляє у твердиню Адуллам всю його родину. А після цього зразу ж відправляє їх всіх до моавського царя. Складається враження, що автор, який описав це переміщення давидової родини, був знайомий з текстами, в яких стверджувалось, що Давид був родом з Адулламу. Автор намагався узгодити ці історії. В результаті вийшло, що родина Давида жила спочатку у Вифлеємі, а потім в Адулламі, дві батьківщини стали пов'язані в єдиній історії.

Є ще одне свідчення того, що інший автор біблійного тексту також був знайомий з історіями про Адуллам. В книзі Буття після групи історій про повернення Якова/Ізраїля з Месопотамії та поселення у Палестині міститься історія про поселення одного з синів Якова Юди (Бут. 38).

Автор цього уривку поселив Юду не у Єрусалимі, майбутній столиці Юдеї, не у Лахішу, не у Вифлеємі, майбутній батьківщині Давида, а в поселенні Адуллам. Чому саме в Адулламі?
Це можна пояснити тільки тим, що автор цього уривку надавав важливе значення цьому населенному пункту. Проте, крім історії з Давидом, цей населений пункт не відіграє жодної ролі у інших текстах Старого Заповіту. Тому можна припустити, що автор уривка про Юду та Тамару також був знайомий з текстами, в яких батьківщиною Давида був Адуллам. Поселивши Юду в Адуллам, він зробив його прямим предком Давида, а відповідно Давида - прямим нащадком Юди, сина Якова.

Ми не можемо однозначно стверджувати,  що батьківщиною Давида був саме Вифлеєм чи Адуллам, ми можемо тільки стверджувати, що деякі автори біблійних текстів були знайомі з історіями про Адуллам як батьківщину Давида і намагались узгодити це з іншими текстами, в яких батьківщиною Давида був Вифлеєм.

3 коментарі:

  1. Наверно, я не понял Вашу мысль о Быт. 38. Тем ведь говорится о человеке из Адулама по имени Хира, а не о самом городе.

    ВідповістиВидалити
  2. Населений пункт, в якому поселився Юда, не названий. Хоча всі інші населені пункти в цій історії названі: Тімна, Кезив, Енаїм. Останні двоє більше ніде в Біблії не зустрічаються.
    В українському перекладі масоретського тексту сказано: "У той час Юда відійшов від братів своїх і оселився поблизу одного адулламійця на ймення Хіра".
    Згадування інших населених пунктів у цій історія показує, що вона є чітко локалізованою. Тому те, що Юда оселився поблизу одного адулламійця, повинне означати, що він поселився саме в Адулламі. Інакше цю історію важко зрозуміти.

    ВідповістиВидалити
  3. В іншому перекладі цієї історії вказаний не Кезив, а Ахзив. Цей населений пункт є на біблійних картах. Якщо вірити цим картам, то Ахзив знаходився на відстані 3-4 км від Адуллама, а Тімна - біля 8 км від Адуллама. Тому ймовірність того, що Юда поселився саме в Адулламі є дуже високою.

    ВідповістиВидалити