19.08.10

Імена царів Юдеї


У Вікіпедії міститься сторінка Правители Древнего Израиля и Иудеи У ній міститься перелік царів Юдеї. Історики та біблеїсти визначили орієнтовні дати правління з точністю до декількох років. Всі ці дані вони взяли з книг Царів, книг пророків, книг Хронік.
В списку царів є декілька дивних моментів – подвійні імена царів Юдеї. Наприклад: Азарія/Уззія, Ел’яким/Єгояким, Єгоахаз/Шалум, Єгояхін/Єхонія, Маттанія/Седекія.
Ім’я царя, який був вивезений у вигнання у Вавилон в  2 Книзі Царів передане як Єгояхін, в книзі пророка Єремії – як Єхонія. Яке з цих імен справжнє?

Ім'я царя, якого ув'язнив фараон Нехо ІІ і вивіз у Єгипет у 2 Книзі Царів передане як Єгоахаз, у книзі пророка Єремії – Шаллум. Знову розбіжність.

Дивним є ще й твердження 2 Книги Царів про те, що імена царів були змінені єгипетським фараоном Нехо та вавилонським царем Навуходоносором:

«А царем настановив фараон Нехо Ел'якима, сина Йосії, замість батька його Йосії, і змінив ім'я його на Єгояким» (2 Цар. 23:34).

«А царем настановив вавилонський цар Маттанію, дядька Єгояхіна, замість нього, і перемінив ім'я його на Седекію» (2 Цар. 24:17).
Не зрозуміло, навіщо Навуходоносору та Нехо міняти імена царів Юдеї? Особливо у випадку Ел’якима/Єгоякима. Фараон міняє йому теофорне ім’я з часткою Ел- (бог) та теофорне ім’я з часткою Єго- (Ягу). Невже єгипетський фараон Нехо є прихильником культу Ягве? Так само не зрозуміло, навіщо Навуходоносору міняти ім’я юдейського царя з Маттанії на Седекію (Цидкіягу), обидва теофорні з часткою – ягу (Ягве). Це не правдоподібно, тому ми не можемо вважати ці перейменування історичними.
Зроблю припущення, що ці перейменування вигадав один з авторів книг Царів. Він не був свідком тих подій і не знав правильних імен. Ймовірно він складав хронологію царів за допомогою різних джерел. В одних джерелах імена царів передавались по одному, в інших джерелах – по іншому.  Автор не міг зрозуміти, які імена правильні, а які – ні. Тому він і вигадав такі перейменування, щоб вказати різні імена деяких царів.
Висновок: автори книги Царів не знали правильних імен останніх царів Юдеї, тому ми не можемо датувати написання цих книг раніше, ніж декілька поколінь після зруйнування Юдеї у 586 році до н.е.

4 коментарі:

  1. В Еврейской Библии есть много примеров изменения имен: Аврам-Авраам, Сарай-Сара, Иаков-Израиль, Иосиф-Цафнат-Панеах, Хадасса-Эстер, Даниэль-Белтешаццар и др. Я не думаю, что во всех случаях за изменением имени стоит композитность. Может, это какая-то древняя восточная традиция.

    ВідповістиВидалити
  2. Я думаю, що Ви й самі не впевнені у Вашому аргументі. Подвійні імена пояснюються в першу чергу саме композитністю.
    Ми відкидаємо очевидну та найпростішу відповідь, а шукаємо якийсь викрутас для того, щоб заперечити очевидне.

    ВідповістиВидалити
  3. Вряд ли в этом вопросе есть что-то очевидное.

    Кого Вы называете автором книги Царств?

    ВідповістиВидалити
  4. Книги царів є такою ж багатошаровою структурою, як і інші книги єврейської Біблії. У цих книг багато авторів, дописувачів та редакторів.
    У своєму дописі для спрощення сприйняття я назвав автором книг ту людину, яка склала перелік царів та дала коротку хронологію подій. Првильніше було б назвати її девтерономічним істориком.

    ВідповістиВидалити